8 szuper kártyajáték gyerekeknek! Kártyajáték-ötletek gyerekekkel történő utazáshoz, strandoláshoz, rossz időhöz, unaloműzésre és bármikorra, amikor csak kéznél van egy pakli memóriakártya. Így tölthetjük az időt hasznosan és tartalmasan az unokával!
Nem attól lesz egy játék értékes és érdekes, hogy sok pénzbe kerül, hanem attól, hogy együtt vagyunk az unokákkal. Miközben jókat játszunk, és sokat nevetünk velünk, közös élményekkel gyarapodunk. Hanula Erika pedagógus, 3-gyerekes édesanya ismét rádöbbent bennünket arra, hogy egy kicsivel több odafigyeléssel és fantáziával mennyivel tartalmasabbá tehetjük a gyerekekkel töltendő időt.
Filléres Játékok – hány játék játszható egy pakli memóriakártyával?
Egy csomag memóriakártyával nem csak a hagyományos párkeresős játék játszható, hanem annál sokkal több verzió, aminek igazából csak a képzelet szab határt.
1. Meseszövés
A kártyákat egy zsákba szórjuk. Én elkezdek egy mesét (Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy távoli sziget, rajta egy kunyhó….), a gyerekek pedig felváltva húznak egy-egy kártyát, majd úgy kell folytatniuk a mesét egyetlen mondattal, hogy a képen szereplő dolgot beleszövik a történetbe.
2. Keresd az összefüggést!
A kártyákat egy zsákba szórjuk, majd az egyik gyerek kihúz két kártyát. Az a feladat, hogy a kártyán szereplő dolgok között összefüggést találjunk. (pl. cipőfűző és szőlő –> ha mazsolát akarunk készíteni, a cipőfűzőre felkötjük a fürtöt és felakasztjuk száradni). Addig mondunk összefüggéseket, amíg jut eszünkbe még új dolog. Ha kifogyunk az ötletekből, újabb két kártyát húzunk ki.
3. Jól figyelj!
Szórjunk szét néhány kártyát az asztalon képpel fölfelé (minél több kártyát használunk, annál nehezebb). A gyerekek egy percig figyelhetik a kártyákat, majd eltakarják a szemüket, én pedig elveszek egy kártyát. Érdemes a maradék lapokat úgy rendezni egy picit, hogy ne látszódjon a lyuk helye. A gyerekeknek azt kell kitalálni, melyik kártya hiányzik. Nehezített verziója: ha nem egy, hanem kettő vagy három kártyát veszünk el.
4. Mi cserélt helyet?
Nagyon hasonlít a fenti játékhoz, azzal a különbséggel, hogy most nem elveszünk egy (vagy több) kártyát, hanem kettőt kicserélünk. Most arra kell rájönnie a gyerekeknek, hogy melyik két kártya cserélt helyet.
5. Fordított memória
Tegyük a kártyákat képpel felfelé az asztalra. Kb. egy percen át lehet tanulmányozni őket, megpróbálni megjegyezni, mi hol van. Ezután lefordítjuk a kártyákat. A gyerekek felváltva rámutatnak egy kártyára, de mielőtt felfordítanák, meg kell nevezniük, mi van a képen. Ha eltalálja, az övé a kártya, ha nem, vissza kell fordítani és a következő játékos jön. Addig játsszuk, míg az összes kártyát felszedjük az asztalról. Az nyer, aki a legtöbb kártyát gyűjti.
6. Fordított memória – nehezített verzió
Ugyanúgy játsszuk, mint az előzőt, csak most nem egy, hanem kettő kártyát szabad felfordítani és megnevezni. Ha már ez a verzió is jól megy, akár három vagy négy kártyás verzióban is kipróbálhatjuk.
7. Írd körül!
A kártyákat egy zsákba tesszük, majd a gyerekek felváltva húznak egy-egy kártyát, amit nem mutatnak meg a többieknek. Az a feladat, hogy úgy kell elmagyarázni a képen szereplő dolgot, hogy a többiek rájöjjenek, miről van szó, de maga dolog neve nem hangozhat el. Ha valaki újra ugyanazt a képet húzza (hiszen a kártyapakliban minden képből kettő van), más úton-módon kell elmagyaráznia az adott szót.
8. Mennyire emlékszel?
Kiterítjük a pakli memóriakártyát képpel fölfelé és kb. egy percig nézhetik a gyerekek. Ezután összeszedjük a kártyákat, és mindenkinek annyi kép nevét kell leírnia, amennyire csak emlékszik. Ha kisebbekkel játsszuk, akik még nem tudnak írni, elég, ha szóban gyűjtünk össze annyi szót, amennyire emlékszik. Ennél a játéknál érdemes azt a trükköt elárulni a gyerekeknek, hogyha találnak összefüggéseket a képek között, vagy egy mondatba, egy történetbe bele tudják foglalni a képeken szereplő dolgokat, sokkal hatékonyabban tudják majd felidézni őket.
Próbáljátok ki a trükk nélkül (a pszichológiai kísérletek azt mutatják, általában 7+/-2 dologra emlékszünk, mert ekkora a rövidtávú memóriánk kapacitása), majd a trükk segítségével. Össze lehet hasonlítani az eredményeket, majd felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy sokkal ügyesebbek, ha nem vaktában próbálnak megjegyezni dolgokat, hanem valamilyen módszert, trükköt alkalmaznak. (A későbbiekben, az iskolai tanulmányoknál ezt nagyon nagy hatékonysággal lehet alkalmazni!)
Ezek a játékok mind-mind nagyon fejlesztik a gyerekek gondolkodását, memóriájukat, vizuális, verbális és a koncentrációs.
Ha sok ilyen játékot játszotok a gyerekekkel, azzal nagyon hatékonyan lehet segíteni az iskolai tanulási módszereiken is, arról nem is beszélve, hogy az ilyen “gondolkodás-mozgató” tevékenységekhez pozitív érzelmek fognak társulni – ami az alapja annak, hogy a gyerek szeressen tanulni.
Szerző: Hanula Erika
Eredeti cikk: Csupa Szív magazin