Idegen nyelv tanítása babának, kisgyermeknek: 6 szuper ötlet otthonra, a nyelvtanártól

Nagyszülők Lapja

Nagyszülő-unoka

Nagyszülők Lapja


Idegen nyelv tanítása babának, kisgyermeknek: 6 szuper ötlet otthonra, a nyelvtanártól Hogyan tanulnak a babák, kisgyerekek idegen nyelveket? Hány éves korukig lehet könnyen a fejükbe tölteni az idegen nyelveket? Mi a korai nyelvtanulás titka? Baba-nyelvoktató kérdeztünk. Hogyan tanulnak a babák, kisgyerekek idegen nyelveket? Hány éves korukig lehet könnyen a fejükbe tölteni az idegen nyelveket? Mire ügyeljen a szülő, ha a korai nyelvtanulás mellett teszi le a voksát? Fürész-Mayernik Melinda baba-nyelvoktató szakértőnket kérdeztünk.

A korai nyelvtanulás folyamata teljesen más, mint az iskolai nyelvtanulásé
A két leggyakrabban összekevert fogalom, ami a korai nyelvi fejlesztés témájánál előkerül: nagyon sokszor hallani a kisgyerekek nyelvi nevelése során a tanulás, tanítás, oktatás szavakat, amik véleményem szerint megtévesztőek lehetnek a laikusok vagy a bizonytalan szülők számára.
A legtöbben még mindig azt gondolják, hogy a korai nyelvi nevelés, a pici korban elkezdett második nyelv bevezetése ahhoz a folyamathoz hasonlít, amit az iskolában tapasztalunk: szótárfüzet, magolás, nyelvtani szabályok, egy helyben ülés - pedig ez egyáltalán nem így van.


Nyelvelsajátítás vagy nyelvtanulás - mi a kettő között a különbség?


A babák, kisgyerekek az idegen nyelvet ugyanúgy tanulják, mint az anyanyelvüket
A szakemberek külön terminussal jelölik a 10 év alatti és a 10 év feletti tanulók nyelvi fejlesztését, így az előbbit nyelvelsajátításnak, az utóbbit pedig nyelvtanulásnak hívják. A nyelvelsajátítás - ahogyan az a nevéből is kikövetkeztethető - egy észrevétlen és spontán folyamat.  A gyerekek nem keresnek összefüggéseket, nem szigorú értelemben vett oktatásról van szó, egyszerűen megfigyelnek, utánoznak és aztán pedig automatikusan alkalmazzák a hallottakat.

Mindezt természetesen, mindenféle kötelesség és kényszer nélkül. Ez tulajdonképpen az anyanyelv elsajátításához hasonló folyamat, hiszen azt is észrevétlenül, a szülői minta alapján kezdi használni a gyermek. Egyszerűen „felszedi” a nyelvet azáltal, hogy sokat hallja és így minden gátlás nélkül kezdi használni anélkül, hogy odafigyelne a szabályokra. Arra használja a nyelvet, amire való, hogy kommunikáljon, hogy megértesse magát a felnőttekkel.

10 év fölötti gyerekek az idegen nyelvet már „magolják”
A 10 év feletti nyelvtanulók már valóban tanulják a nyelvet, akaratlanul is összefüggéseket keresnek, nyelvtani szabályokat elemeznek, szófajokat és mondatrészeket kell felismerniük és úgy összerakni egy-egy mondatot, fordítanak, gátlásosak, ha nem biztosak valamiben, inkább nem is mondják.

Hogyan segítheted a nyelvelsajátítást babáknál, gyerekeknél? 6 szuper ötlet


A kisgyerekeknél a játékos és természetes nyelvtanításra kell törekedni.

1. Mint ahogyan azt fentebb említettem, a második nyelv átadásakor arra kell ügyelni, hogy ugyanolyan formában és keretek között történjen a kisgyerekeknél, mint amikor az anyanyelvet ismerteted meg vele. Játékosan, lazán, természetesen.

2. A második nyelv elsajátítása történjen ugyanúgy, mint az anyanyelvé: ösztönösen. Ez annyit jelent, hogy igyekezz idegen nyelven is megtölteni tartalommal a mondandódat. A gyermek akkor érti meg, hogy miről beszélsz, ha tudja kapcsolni a hallottakat valamilyen jelentéshez, így szemléltesd minden esetben. Nem kell neki fordítani (ez kifejezetten hátráltatja), ha elegendő látványt biztosítasz számára, meg fogja érteni, hogy miről beszélünk.

3. Mondókázz sokat a kicsinek idegen nyelven is és játssz bátran a hangoddal, az arcoddal - lássa a kicsi a mimikán és a gesztusokon, hogy miről beszélsz.

4. Énekelj sokat a gyermekednek idegen nyelven is! Ha esetleg úgy érzed, hogy nincs operaénekes hangod, ne aggódj, a kicsi élvezni fogja így is az együtt töltött pillanatokat. Amennyiben a kiejtésedben vannak hiányosságok, keress hanganyagot a dalokhoz, aláfestésként ezt is használhatod, így magabiztosabb leszel és helyes mintát hall a gyermeked, unokád is!

5. Lassan, érhetően, tagoltan beszélj hozzá, hogy biztosan megértse, hiszen új lesz neki a hangzás.

6. Szemléltess: használj bábokat, játékokat, műanyag figurákat, plüssöket - játsszatok ezekkel is idegen nyelven! A hangsúly a játékosságon és a jó szórakozáson van!

Ahogyan azt pedig már korábbi cikkeimben is írtam és nem győzöm hangsúlyozni, hogy a játékos nyelvi fejlesztésnek akkor van értelme, ha abban a szülő és a gyermek is valóban jól érzi magát, és nem kell magunkat „megerőszakolni”, hogy idegen nyelven szóljunk hozzá, ugyanis ez a rossz érzés is átragad a kicsire.

Szülőként, nagyszülőként a nyelv szeretetét próbáljuk neki átadni, hogy legyen lehetősége megismerni egy másik világot és nyelvet is. Játsszatok együtt sokat, a legfontosabb a közös élmények biztosítása, érezzétek jól magatokat együtt, s miért ne tehetnétek ezt egy második nyelven is.

Forrás: Kovács Judit PhD - Az óvodáskori nyelvtanulás, mint jelenség
Fürész-Mayernik Melinda: Angol kalauz a mondókák világába
Szerző: Fürész-Mayernik Melinda, Angol Kalauz program alapítója
Fotó: Pixabay

Nagyszülők Lapja

Nagyszülő-unoka

Nagyszülők Lapja


2016.02.03