Az utóbbi időben újból megszaporodtak az SMS-ben küldött csalások, és szinte hetente jelennek meg újabb átverések. A csalók továbbra is élnek a jól bevált módszerekkel: akár közismert intézmények (Magyar Posta, DPD, Yettel) nevében is küldhetnek e-mailt vagy SMS-t, melyekkel fontos adatokat szerezhetnek meg a gyanútlan áldozatoktól.
Az elmúlt hónapokban megszaporodott az adathalász SMS-ek, e-mailek száma: szinte alig van olyan, aki még ne kapott volna gyanús üzenetet. Ezek az üzenetek korábban viszonylag könnyen felismerhetőek voltak, mert külföldi telefonszámról érkeztek,az utóbbi időben azonban a többség már magyar telefonszámokról és email-címekről kap csaló üzeneteket.
A csalók célja, hogy az ünetetben megadott linkre kattintva az emberek megadják személyes adataikat, főként a bankkártya-adataikat és a bankszámlájukhoz tartozó biztonsági kódokat. Az így megszervezett információkat felhasználva már könnyedén juthatnak hozzá az áldozatok bankszámlájához és pénzéhez.
Az üzenetekben olvasható hamis weboldalak a megtévesztésig hasonlítanak az eredeti oldalakra, éppen ezért sokak számára fel sem tűnik a különbség.
Ami gyanúra adhat okot:
1. Ismeretlen feladók és gyanús linkek, különösen, ha azok sürgető üzenethez kapcsolódnak (pl. fizetési felszólítás vagy nyeremény ígérete)
2. Helyesírási és nyelvtani hibák
3. Kamu weboldalak: ellenőrizd a webcímet! Az adathalász oldalak gyakran az eredetihez nagyon hasonló domainneveket használnak. (de soha NE kattints rá, csak a keresőbe írd be, és nézd meg, hogy milyen találatok vannak rá.)
4. Személyes adatok bekérése: a bankok és hivatalos intézmények soha nem kérnek SMS-ben személyes adatokat, jelszót vagy PIN-kódot! Ellenkező esetben szinte biztosan csalással állunk szemben.
5. Sürgetés, azonnali cselekvés kérése: például azzal fenyegetőznek, hogy zárolják az ügyfél fiókját. Ezzel a cél az, hogy ne legyen időd átgondolni a helyzetet.
Régi csalás a Magyar Posta nevével történő visszaélés, melynek sajnos még mindig sokan bedőlnek.
A Postára hivatkozva az alábbi az átverések gyakoriak:
- csomag vagy levél kapcsán adategyeztetés, díjfizetés kérése,
- fizetési késedelemmel kapcsolatos felhívás,
- nem létező nyereményjáték kapcsán történő egyeztetés,
- az EMS postai szolgáltatás nevében hamis e-mailben vagy SMS-ben kérnek adatokat, vagy próbálnak díjat kicsalni.
A Magyar Posta folyamatosan, napi szinten kapja az ezzel kapcsolatos bejelentéseket, ezért ismételten figyelmeztet mindenkit, hogy ne dőljön be ezeknek az üzeneteknek, még akkor sem, ha a cég logóját is felhasználják az üzenetekben. Az SMS-ekben megadott linkek adathalász oldalakra terelik a gyanútlan személyeket, ahol adataikat megszerezve a csalók hozzáférnek az illető bankszámlájához, és onnan pénzt emelhetnek le.
A Magyar Posta arra is figyelmeztet, hogy értesítéseket kizárólag saját, hivatalos számukról, a 06-30-344-4987-ről, e-maileket pedig csak posta.hu végződésű címekről küldenek. Külföldi mobilról, .info vagy .com végződésű e-mail-címről sosem keresik ügyfeleiket.
Forrás: penzcentrum.hu
Fotó: Freepik