Mik azok a szeretetteli módszerek, melyekkel akár otthon, akár az óvodai nevelés során is el tudjuk érni a gyerekek elméjét és szívét úgy, hogy a hagyományos fegyelmezés okozta szorongást és feszültséget elkerüljük? Hajba Eszter írása egy ilyen kedves ötletet, és az amögött meghúzódó gondolatot mutatja be.
Vajon valódi fejlődést jelent a merev szabályrendszerben kikényszerített, félelemből fakadó jó magatartás és engedelmesség? Vajon a fegyelmezésből, beírásokból tanul majd empátiát a gyermek?
"Fura dolog ez a büntetés, hiszen kell a gyerkőcnek egy szabályrendszer, egy keret, amiben létezik. Viszont én a büntetés helyett a NAPOCSKASZÉKET alkalmazom a gyerekeknél. A büntetés szó hallatán millió falat húz a gyermek maga köré, és igazából a levont tanulság nem mindig születik meg. Tudom…gyerekként, én is voltam büntiben.
Amikor a gyermek valami rosszat tesz, vagy kicsit nehezebb az energiája, akkor én a napocskaszékre ültetem. Elmondom, hogy ez a napocskaszék, ami abban segít, hogy rávilágítson arra, hogy miért viselkedett ma másképp. Ha a napocska megsúgta neki, akkor szóljon és megbeszéljük, vagy lerajzoljuk és igazi szuperhősként továbblépünk. Ebben a térben a gyermek megtanulja a különbséget a könnyebb és nehezebb energia közt, valamint azt is, hogy az érzelmeiért ő a felelős és mindig van választása. A büntetés kizárási lehetőséget ad arra, hogy kíváncsivá válva másképp nézzen önmagára. Ez nem azt jelenti, hogy nincs következménye a tetteinek.
Megélés-Kommunikáció-Rálátás-Elengedés.
Ez a négy lépés magában foglalja a következmények megértését is. Számos példám van arra, amikor a gyerekeket tanítottam és volt hogy valaki hisztisebb, vagy nehezen kezelhetőbb volt, akkor megkértem, hogy üljön a napocskaszékre, majd kis idő elteltével szólt, hogy "Eszti néni, már tudom miért viselkedtem így, a napocska megsúgta". És mindig kiderült, hogy vagy az oviban vagy otthon történt valami, amit megbeszéltünk és az energia megváltozott.
Emellett nagyon fontos az ÉRINTÉS! Az érintés oldó és életerő serkentő. Egy ölelés mindig biztonságot ad, ami megnyitja a teret.
Ez is csak egy másik nézőpont, amivel színesíteni tudjuk a megfáradt rendszert.
Aki kíváncsi, próbálja ki!
Szeretettel: Hajba Eszter”
“Mit utálsz az iskolában?” - Elgondolkodtató, elszomorító válaszokat adtak a gyerekek
Forrás: Facebook (közlés a szerző engedélyével)
Fotó: Freepik