Cikkünkben néhány ötletet adunk arra, hogy mi mindennel tudod otthon lefoglalni a gyerekeket, ha kint barátságtalan az idő, vagy egyszerűen nem szeretnétek a lakásból kimozdulni. Gyógypedagógus szakértőnk pedig elmagyarázza, hogy a felsorolt játéktevékenységek közül melyik mit fejleszt - észrevétlenül.
Játék a gombokkal (3-4 éveseknek)
Onnantól kezdve, hogy unokánk születik, érdemes elkezdeni a felesleges gombok gyűjtését. No, nem azért mert annyi mindent kell majd varrni az unokának, hanem azért, mert a gomb óriási tárháza lehet nagyszerű játékoknak!
1. Megkérhetjük az unokát, hogy válogassa őket ki szín vagy méret szerint.
2. A gombokat helyezze be különböző tartóeszközökbe, műanyag poharakba. Vagy ellenkezőleg: te határozd meg, hogy melyiket vegye ki onnan. Addig is, amíg a csiptető mozdulatokat szorgosan gyakorolja, erősödnek a kis ujjacskái.
3. Fűzze fel a gombokat sorba egy cérnára, fonalra vagy vékony cipőfűzőre.
4. A meglévő gombok és egy ragasztó segítségével készítsen szép, kreatív fali képeket. (Ajándékötletnek is kiváló).
Gyógypedagógus tippje:
Rakhatjuk a gombokat méret szerinti növekvő vagy csökkenő sorrendbe. Így a nagyobb-kisebb fogalmát gyakorolhatjuk. A hosszú gomb gyűjteményt végül közösen hangosan meg is számolhatjuk. Készíthetünk két sort ("kukacot") is akár. Beszéljük meg melyik a hosszabb/rövidebb, melyikben van több/kevesebb gomb.
Gombfocizhatunk az ebédlőasztalon! Jelöljünk ki két tárggyal egy kaput, majd felváltva próbáljuk bepöckölni a gombokat a célba. Kiválóan fejleszti a szem-kéz koordinációt, figyelmet, türelmet (hisz meg kell várnunk míg újra mi jöhetünk) és még izgalmas is! Vajon ki talál többször célba?
További 15 látványos ötlet gombokból - kattints a folytatásért »»
Játék a konyhában: tésztagyúrás (3-4 éveseknek)
Arról, hogy milyen sokat számít, ha a gyereket bevonjuk a háztartási munkákba, már rengeteg pszichológiai tanulmány és feljegyzés született. Ne felejtsük el, hogy ezek a házi munkák nem csak lelki szempontból fontosak, hanem minden apró mozdulattal és tevékenységgel egyre ügyesebb lesz az unoka, tehát mentális fejlődés szempontjából is nagyon hasznosak.
5. Kérd meg az unokát, hogy keverje ki ő a piskótatészta vagy bögrés sütemény masszáját kézi habverővel. Még akkor is, ha egy kicsit ügyetlen, türelmesen hagyd, hogy próbálkozzon.
6. A szilvás gombóc vagy a pizza tésztáját ő maga gyúrja a véglegesre a kis kezeivel!
7. Linzertészta süteményeknél feltétlenül a kisunoka sodorjon és szaggassa ki a formákat.
8. Ha kedvet éreztek hozzá, akkor fessétek meg ételfestékkel a tésztát közösen.
Gyógypedagógus tippje:
Válasszunk ki egy magasabb keskeny, illetve egy szélesebb, nagyobb űrtartalmú átlátszó edényt. Öntsünk egy pohár vizet először a magasabbikba, majd ugyan ebből a pohárból megegyező mennyiségű vizet a szélesebbikbe. Beszéljük együtt meg, hogy melyikben tűnik többnek vagy éppen kevesebbnek a víz - pedig ugyan annyi van mind a kettőben.
Hagyjuk az unokát kicsit belenyúlni mindenbe! A kis tiszta kezével nyugodtan nyúljon bele a tiszta lisztbe, fúrja bele az ujjait a lencsébe, babba, búzadarába, rizsbe. Tapasztaltassuk meg vele a különböző érzékleteket, mi milyen tapintású. Segítsünk neki megtalálni rá a megfelelő szavakat. selymes, lágy, csiklandós, sima, szemes, stb.
Játék a mérleggel (6 éves kortól)
9. Mérjetek le minden a kezetek ügyébe akadó kisebb tárgyat a konyhai mérlegen, és jegyezzétek is fel, hogy melyik tárgy mennyit nyomott. Nem is hinnéd, mennyire nagyon fogja élvezni ezt a játékot az unokád.
10. A szobai mérlegen folytathatjátok a nagyobb tárgyakkal. Hagyd, hogy az unokád megtippelje, melyik tárgy lehet a könnyebb és a nehezebb. Ne felejtsd el bevetni azt a szakállas találós kérdést, hogy: "Melyik könnyebb: 100 kiló toll vagy 100 kiló vas?"
Gyógypedagógus tippje:
A belső motiváció a környezet megismerésére nélkülözhetetlen a későbbi tanulásban. Ha kíváncsivá tesszük a környezetére és az új ismeretekre, a legnagyobb segítséget adjuk meg neki a későbbi fejlődéséhez.
Fotó: learning4kids.net