A zenei fejlesztés más képességek fejlődésére is pozitívan hat
Már a ’60-as, ’70-es években is zajlottak olyan kutatások Magyarországon, amelyek a zenei fejlesztés hatását vizsgálták óvodás és iskoláskorú gyermekeknél (Kokas Klára, Barkóczi Ilona és Pléh Csaba vizsgálatai). Ezekben a vizsgálatokban megállapították, hogy a rendszeres zenei fejlesztés más képességek fejlődésére is pozitív hatást gyakorol. „Az általunk végzett vizsgálatban is hasonló eredményeket tapasztaltunk a korai életkorra vonatkozóan –mondja Juhász Éva. A csecsemők és kisdedek hallásának, hallási figyelmének fejlődése együtt járt szinte valamennyi egyéb képességük, mint például a beszéd és kommunikáció, a játéktevékenység, a tanulási képességek, a mozgás vagy a manipulációs képesség fejlődésével (Tunyogi Erzsébet, Kofránné Rémi Annamária és Bodor Emese vizsgálata)”.
Egészen kiskortól mondókázzunk a kisunokának
Lenyűgöző, egy gyermeknél mennyi készség, képesség fejlesztése megvalósítható zenei, énekes foglalkozás segítségével. Mint a gyógypedagógus mondja, a zenei foglalkozások fejlesztő hatásai szerteágazók. „Ha már egészen korai életkortól énekelünk, mondókázunk az unokának, akkor jobb lesz ritmusérzékük és a zenei hallásuk. De ezeken felül a kommunikáció és a beszéd fejlődésére is nagyon jó hatást gyakorolunk, sőt az iskoláskorban az olvasás és írás tanulását, de a matematika elsajátítását is megkönnyíti, ha a gyermeknek jó a hallási figyelme és a ritmusérzéke.
VERSEK, MONDÓKÁK, ÉNEKEK >>
A zene hat a mozgásra, sőt a figyelemre is
A mozgással kísért énekes játékok a gyermekek nagymozgásait is segítik összerendezni, fejlesztik az egyensúlyérzéket. Ha egyszerű hangszereket is megszólaltatunk a gyermekekkel, ezáltal a finom, precíz kézmozgások fejlődését is segítjük. A rendszeres zenés foglalkozásokkal a gyermekek figyelme és koncentráló képessége is egyre kitartóbb lesz. A társaikkal közös játék során megtanulnak egymásra figyelni, segítjük őket beilleszkedni a csoportba. Mindezek mellett az énekes, zenei foglalkozások pozitív élményt jelentenek a gyermekek számára, segítenek oldani a bennük felgyülemlett feszültségeket, és segítik a személyiség boldog, harmonikus fejlődését” – fejti ki Juhász Éva.
Zenés fejlesztés a Tunyogi játszóházban
Így játsszunk az unokával otthon - szakember tanácsai
- csecsemőkortól kezdve sokat mondókázzunk, énekeljünk,
- figyeljük meg az unokával közösen a különböző hangszerek vagy más tárgyak hangját,
- keressük meg a hangok forrását együtt,
- a mondókát, éneket kísérheti valamilyen egyszerű mozdulat (pl. Kerekecske, gombocska…, Borsót főztem…),
- tapssal vagy egyszerű hangszerekkel is követhetjük a zene lüktetését,
- kisdedkorban már egyre többféle hangszert vegyünk elő, illetve mutassunk be az unokának,
- a közös zenélés során egyszerű szabályokat kövessünk (pl. válaszolgató dalok), figyelünk egymásra,
- rövidebb gyerekdalokat is hallgassunk magnóról, vagy vigyük az unokát minél gyakrabban koncertre,
- ha lehet, válasszunk aktuális témát, például: tavasz, Húsvét.
VERSEK, MONDÓKÁK, ÉNEKEK >>
Szakértő: Juhász Éva, a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat gyógypedagógusa
Fotó: FreeDigitalPhotos