A vakáció megtervezése nagyon sok családban okoz fejtörést. Nemcsak a szülők, de gyakran a nagyszülők is szeretik nagyon alaposan átgondolni, hogy mikor mi történik, sokan éppen ezért akár túltervezik, túltolják a nyári programokat. Pedig a pszichológus tanácsa szerint egyáltalán nem szükséges mindig valami konkrét dolgot csinálni.
A strukturálatlan idő éppoly fontos, mint a tervezett tevékenységek. A gyerekeknek szükségük van arra, hogy legyen idejük saját maguknak találni elfoglaltságot, ami fejleszti a kreativitásukat és önállóságukat.
„A legjobb nyári semmittevések közé tartozik a szabad játék, a természetben való barangolás, a könyvolvasás, a kreatív alkotás és az álmodozás” - kezdi Koltói Lilla, szakpszichológus, a Mindwell Pszichológiai Központ munkatársa. - „Ezek a tevékenységek nemcsak szórakoztatóak, hanem hozzájárulnak a gyermek mentális és érzelmi fejlődéséhez is. Autóban utazás közben tipikusan megjelenhet az unatkozás. Próbáljuk csak ki, mit válaszolnak a gyerekek, ha feltesszük a kérdést, hogy mivel fogják elfoglalni magukat az úton A-ból B-be tartva. Nem meglepő módon már a kisiskolások válaszai között is nagy eséllyel szerepel majd a “nézegetek, gondolkodom”.”
A pszichológus tanácsa szerint a nyár adja a legjobb lehetőséget az improvizációra és a spontán tevékenységekre. Fontos, hogy legyenek tervezett programok, de hagyjunk teret a váratlan kalandoknak is. Ha arra gondolunk, hogy az egész nyár egy kerek egész, akkor ennek a nagy kerek valaminek az egyharmadát, nem feltétlen egyben, lehet, hogy foltokban elszórva, de érdemes szabadon hagynunk a meglepetéseknek, hiszen az improvizatív pillanatok gyakran a legemlékezetesebbek és tanulságosabbak.
„Úgy fogalmaznék talán, hogy az unalom arra tanít bennünket, hogy találhatunk új módszereket a figyelmünk lekötésére és problémáink megoldására” - folytatja Koltói Lilla. - „Fejleszti a kreativitást, az önállóságot és a türelmet. Az unalom leküzdése során a gyerekek megtanulják értékelni a nyugodt pillanatokat és feltalálni magukat. Az unalom és az álmodozás a későbbiekben is segíthet, hiszen általa gyakoroljuk a kreatív problémamegoldást és az új ötletek generálását. Az unalom kezelése során a gyerekek tulajdonképpen azt tanulják és gyakorolják, hogy hogyan találják meg a belső motivációjukat és fejlesszék önállóságukat. Arról nem is beszélve, hogy mindez, az unalom elűzése segít az öngondoskodás kialakításában is, hiszen megtanulja a gyerek, hogy ne mástól várja, hogy jól szórakozzon, hanem maga is tud tenni az érdekében.”
Természetesen nagyszülőként is jó, ha felismerjük, hogy mikor unatkozik a gyermek „hasznosan”, és mi az, amikor érdemes közbelépni.
A „hasznos” unatkozás akkor történik, amikor a kezdeti nyűglődést követően a gyerek átbillen és elkezd saját ötleteket találni - ilyenkor látjukpéldául, hogy a gyerek egyszer csak elfoglalta magát, leült festeni, videót követve hajtogat, a kert végében játszik szuperhősöst a tesójával, elvonult olvasni, elővett egy társast és így tovább.
Unatkozás során akkor érdemes közbelépni, ha a gyerekek folyamatosan olyannyira nyugtalanná válnak, hogy már negatív viselkedésmintákat mutatnak, egymást piszkálják, veszekednek. Ilyenkor segíthetünk új tevékenységek bevezetésével vagy közös programok szervezésével.
„Egyébként ez nem csak a gyerekekről szól, felnőttként is fontos megtanulni jól unatkozni és semmit tenni” - mondja a Mindwell szakértője. - „Alapvetően ez nem könnyű, hiszen a legtöbben szinte éjjel-nappal a „csinálós”, azaz tevékeny üzemmódban vagyunk és gyakran alig nyitottuk ki a szemünket reggel, máris azon agyalunk, hogy „mivel vagyunk lemaradva, mi a következő feladatunk”. Pedig az üresjárat, avagy a „csak úgy vagyok” üzemmód segít a stressz csökkentésében és a mentális regenerálódásban. Az általános tapasztalat szerint egy nyaralás során legalább 3-4 nap kell a teljes ráhangolódáshoz és kikapcsolódáshoz. A megfelelő mennyiségű pihenés és strukturálatlan idő mindenképpen hozzájárul a mentális és fizikai jólétünkhöz.”