Hogyan kell az óvodás gyerekkel év közben foglalkozni úgy, hogy ők majd szeptemberre iskolaérettek legyenek? Milyen egyszerű és hétköznapi játékokkal, játékos feladatokkal javíthatunk a gyerekek kézügyességén, ami majd a helyes ceruzafogást alapozza meg? Kreatív és játékos feladatok fejlesztőpedagógustól.
„ Én azt hiszem, gyereket csak úgy lehet nevelni,
ha az ember megtiszteli azzal,hogy komolyan veszi„
Szabó Magda
A gyermekek fejlesztésére az okostelefonok világában még több figyelmet kell fordítani
Az iskolakezdés mérföldkő minden kisgyermek életében. Szülőknek, pedagógusoknak egyaránt nagy a felelőssége, hogy a kisgyermekek a megfelelő tudás birtokában induljanak majd az iskolába. Gyakran felmerülő kérdés a helyes ceruzafogás, főleg ebben a gyorsan mobilizálódott - okostelefonok és tabletek - világában.
Sokszor már középső csoport év végén megkérik a szülőket, hogy gyakoroltassanak otthon a gyermekekkel. A szülői aggodalmak nem véletlenek: hogyan csináljam? Mennyit, és mit gyakoroljunk? Mikor forduljak szakemberhez?
Séta közben ilyen egyszerű játékkal fejleszthetjük a kézügyességet
Gyakran megyek kis unokámért az óvodába, hazafelé mindig új és új dolgokat fedezünk fel. Megfigyeljük az ősz varázslatos színeit, a lehulló leveleket, a színesedő bokrokat. Utunk a közeli parkon vezet keresztül. Sétálunk , beszélgetünk. A parkot beborították a lehulló levelek, mintha egy színes szőnyeget terítenénk le.
• Szalad a zörgő levelek között, rugdalja, kis kezébe veszi – összemorzsolja, eldugja tenyerében….
• Hallod, hogy zörög? – kérdezi
• Csukd be a szemed, és úgy morzsold a levelet, hallgasd a hangját!
• Nézd milyen szép a színe! Sárga, barna, vöröses bordó, narancsos – mindegyik más és más.
• A formája is különböző, kisebb, nagyobb, fűrészes szélű, tenyérforma...
• A legszebbeket hazavisszük, lepréseljük, s őszi képet készítünk, amivel a szobáját díszítjük.
Nem is gondolnánk, mennyi inger éri a gyerekeket egy ilyen játék közben. Tapintja a levelet, elmorzsolja, tenyere, ujjai között, szaladgál a száraz avarban, rugdalja, hallgatja a hangokat, megnevezi a színeket, különböző formájú leveleket gyűjt.... folyamatosan ügyesedik a keze a játék közben.
Nehezebben fog menni az írástanulás, ha a gyerek kezecskéje túl merev
Az óvodáskorban találkozik a szülő először azzal a dilemmával, hogy mit és hogyan segítsen - kell e vele külön foglalkozni? Amíg a gyerek eljut a helyes ceruzafogásig, hosszú út vezet a sikerhez, ami néha akadályokba ütközik.
• Mikor, mivel kezdjük? A ceruza a legutolsó lépés, de előtte sok-sok teendő van.
• Mik ezek a teendők? Ha nem megfelelően gyakoroltatjuk, erőltetjük, akkor negatív hatást válthat ki a kisgyereknél és tiltakozik ellene.
Az egyik legnagyobb változás a kéz fejlődésében megy végbe. A kéztőcsontok, az ízületek jelentős anatómiai átalakuláson mennek át. A helyes ceruzafogás, a kéz megfelelő mozgása alapja a folyóírás elsajátításának. Nehezebben megy az írás, ha görcsösen, mereven fogja a gyermek a ceruzát, vagy lazán nyomaték nélkül ír, rajzol.
Az iskola már a megszerzett tudásra építkezik
5 játék óvodásoknak, ami a kézügyességet fejleszti
1. Sütés, főzés, tésztagyúrás
Pici kortól vonjuk be a gyerekeket a családi tevékenységekbe. Takarítsunk, süssünk, főzzünk együtt. Engedjük, hogy gyúrja a tésztát, sodorjon sodrófával, így észrevétlenül ügyesedik a keze. Legyenek a számára megfelelő méretű eszközök. Pl. seprű, lapát, sodrófa, kiskapa, gereblye, fiúknak kalapács, fúró, csavarhúzó, úgynevezett fiús játékok.
2. Kupakok, babázás
Kupakokat csavarjanak, szereljenek, öltöztessék a babákat.
3. Játékok esti fürdéskor
Minden kisgyermek szeret pancsolni a vízben, fürdésnél adjunk a kezébe üres flakonokat, amibe meregeti a vizet. Kisvödröt töltsön tele szivacslabdából kinyomott vízzel, tüntesse el a kezében a labdát.
4. Gyurmázás, papírvágás, csipeszek
Gyurmázzon sokat, tépjen papírt, válogasson gombokat, gyöngyöket, fűzzön, készítsen papírgalacsint, csipeszt csíptesse tál szélére.
5. Őszi játékok
Az ősz folyamán gyűjtött termésekből, levelekből készítsünk együtt különböző érdekes alkotásokat, amely fejleszti nem csak a kézügyességet, hanem a kreativitást is.
Ötletek otthoni kreatívkodáshoz
Nagyon fontos a korai felismerés, fejlesztés, hogy a gyermek motiválva legyen, és kialakuljon benne az egészséges önbizalom érzése. Elfogadó légkört teremtsünk számára. Ha észrevesszük, hogy nem úgy fejlődik, ahogy szeretnénk, kérjük ki szakember tanácsát.
Szerző: Tóth Zsuzsanna óvónő, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus
Képek forrása: Kukucskáló Műhely/Pinterest