Ne azt tedd, hogy minden alkalommal, amikor csak teheted, rákényszeríted az asztalnál végzendő feladatok megoldására, netán életkorának nem megfelelő írásgyakorlatokra - hanem ennél jóval ügyesebben, trükkösebben és hatékonyabban csiszolhatod a képességeit úgy, hogy észre sem fogja venni!
Az alábbi feladatokat a kisgyermek sokkal inkább játéknak, mintsem feladatnak fogja tekinteni. Minél többet játsszátok ezeket a játékokat közösen az unokával, hogy magabiztosabban sajátítsa majd el az írást-olvasást az iskolában. Hullán Gabriella gyógypedagógus az alábbi feladatokat ajánlja ovis és kisiskolás gyerekek szülei-nagyszülei figyelmébe.
1. Hideg-meleg játék
Ezeket fejleszti: figyelem, hangerő-hangsúly, beszédszervek, kutató funkcióA szobában eldugunk egy közösen kiválasztott és megbeszélt tárgyat. A „kereső játékost” hangunkkal irányítjuk a keresett tárgy felé. Ha jó irányba halad a szobában és közeledik az elrejtett tárgyhoz, fokozatosan emelkedő hangerővel mondjuk hogy „meleg”, „forró”, „tűzforró”; ha távolodik csökkentjük a hangerőt és „langyos”, „hűvös”, „hideg”, „nagyon hideg” szavakkal jelezzük, rossz területen keresgél a szobában.
A „kereső” és az „irányító” szerepet bátran cserélgethetjük.
2. Egymás irányítása a térben
Ezeket fejleszti: figyelem, beszédszervek, kutatófunkció, térbeli orientációNagyon hasonlít a hideg-meleg játékhoz. Ugyan úgy eldugunk valamit a szobában, azonban a másikat szó szerint mi irányítjuk szóban, míg el nem éri a keresett tárgyat. Például „lépj előre négyet, most fordulj jobbra. Lépj előre kettőt, a könyvespolc felülről harmadik polcán, a kék könyvtől jobbra, a zöld doboztól balra … találod.” Akár a kertben is lehet játszani.
Ebben a változatban a téri orientáció kap hangsúlyt. Különösen tanulságos a gyerekeknek, amikor ők irányítanak, hiszen ha rossz irányt mondanak, az ellenkező irányba indulhat el a játszótárs, mint amerre ő szerette volna.
3. Labdafújás asztalon
Ezeket fejleszti: figyelem, beszédszervek, tüdőkapacitás erősítése, kitartás, kudarctűrés, szem-kéz koordinációEgy minden oldalról jól megkerülhető és a gyermek számára nem túl magas asztal közepére rakunk egy vattapamacsot vagy idősebb/ügyesebb gyerkőcök esetében pingpong labdát. Szükségünk lesz továbbá két könnyű, nem törékeny edényre is. A feladat: a labdát vagy pamacsot lefújni az asztalról a játszótárs oldalán úgy, hogy az leessen. A játszótárs kivédheti a kapott „gólt” abban az esetben, ha az asztal lapja mentén a kezében tartott tálkával azt ügyesen elkapja és a labda/pamacs a tálkájába pottyan. Lehet akár két félidős mérkőzéseket is játszani.
4. Memória játék
Ezeket fejleszti: vizuális figyelem, emlékezetEgy mesekönyvből, képes könyvből megnézünk szereplőket vagy tárgyakat, melyeket hangosan sorra megnevezünk. A feladat, a történet során a végig vett tárgyak/szereplők megnevezése. Képesség szintjétől függően lehet elvárni, hogy tartjuk-e a sorrendiséget és hogy hány dolgot (5-10-12) kell megnevezni. Idősebb gyerekekkel akár magazinból vagy katalógusból is szemezgethetünk.
5. Otthoni közös mókázás
Ezeket fejleszti: kitartás, figyelem, szem-kéz koordináció, finommotorika, magasabb szintű gondolkodás, viszonyító képesség, taktilitás- teregetésnél kérjük meg, segítsen felcsíptetni a csipeszekkel a ruhákat (kitartás, figyelem, szem-kéz koordináció, finommotorika) ráadásul ketten kellemesebb a házimunka is!
- viráglocsolásnál öntözzünk magas-vékony és szélesebb-alacsonyabb edénnyel is. Mindkettőbe - mutassuk meg -, hogy ugyanannyi vizet öntünk. Ezzel segítjük a magasabb szintű gondolkodás és a viszonyítóképesség fejlődését.
- míg a konyhában dolgozunk, kérjük meg, válogasson külön kis tálkákba összekeveredett száraz babot, borsót, lencsét vagy kukoricát. Nagyobbaknál játékosan lehet nehezíteni azzal is, ha bekötött szemmel válogatják, vagy akár versenyezhetnek is egymással a gyerekek. Fejleszti a taktilitást, finommotorikát, figyelmet.
Szerző: Hullán Gabriella gyógypedagógus
Fotó: Freepik