Külföldi versenyeket nyernek sorra szegény gyerekek vidám rajzai. És ahogy minden kiemelkedő teljesítmény mögött, e mögött is egy példaértékű pedagógus áll. A gyerekközpontú pedagógiáról, a gyerekek csodálatos munkáiról, és az ő hihetetlen fejlődési képességeikről az Igazgyöngy Alapítvány igazgatónője beszél.
Külföldi versenyeket nyernek magyar szegény gyerekek rajzai – ennek apropóján kereste fel a 24.hu riportere az Igazgyöngy Alapítványt. L. Ritók Nóra igazgatónő a hírportál nemrég forgatott videójában a szegény gyerekek csodálatos munkáiról beszél, miközben kitér arra a gyermekközpontú pedagógiára, amit ők is képviselnek.
- A berettyóújfalui szegénysorsú diákok többet tanulnak ezekkel a képekkel, mint csupán rajzolni, és csodálatos fejlődésre képesek a rajz által - mondja az igazgatónő.
"Ha a gyerek olyan feladatot kap, ami fantáziájához közel áll, hihetetlen teljesítményre képes"
Az Igazgyöngy Alapítvány Magyarország legszegényebb kistérségeinek egyikében foglalkozik hátrányos helyzetű gyerekek személyiségfejlesztésével és tehetséggondozásával. A gyerekek jó része valóban a mélyszegénységből kerül a művészeti neveléssel foglalkozó intézménybe. Az iskola alternatív módszereit a szakma is nagy elismeréssel követi nyomon.
Az igazgatónő elmeséli, hogy a rajzórákon soha nem a gyerekek szegénységét domborítják ki, hanem azt, hogy álmaik országában, meseországban minden megvalósulhat. A gyerekek mindenkori fejlettségi szintjéhez, érdeklődéséhez igazítják a tananyagot.
- Egy fiút nem az fog érdekelni, hogyan kell egy virágzó tavaszi fát ábrázolni. Viszont, ha olyan feladatot kap, ami a fantáziájához közel áll, akkor ugyanaz a gyerek hihetetlen teljesítményre lesz képes. Utána már csak olyan technikákat kell mutatni neki, amivel meg tudja valósítani a rajzot - magyarázza L. Ritók Nóra.
- Volt egy olyan fiú, akit kizárólag az autó foglalkoztatott, ezért minden olyan vizuális nevelési célt, amit el akartam nála érni, az autó témakörébe csomagoltam: belsőtér-ábrázolásnál például garázst rajzoltattam, emberábrázolásnál pedig autószerelést - teszi hozzá.
„Boldog pedagógus tud boldog gyermekeket nevelni”
Mint ahogy az a riportfilmben is elhangzik, már nem elégszik meg azzal, hogy csodálatos rajzok születnek meg az óráin, mert ez másodlagos céllá vált, sokkal fontosabb számára az, hogy a folyamat, amit elindít a rajz a gyerekben, milyen fejlesztő vagy hátránykompenzáló további folyamatokat indikál. Mert a cél az, hogy a hozzájuk kerülő gyerekeknek önbizalma legyen, bízzanak magukban, legyen jövőképük és többek között együttműködési képességük.
Évi 450-500 díjat hoznak el a gyerekek hazai és külföldi rajzversenyekről
Az iskola külön figyelmet fordít a gyermekrajz-pályázatokra: évi 450-500 (!) díjat hoznak el tanítványaik hazai és nemzetközi képzőművészeti versenyekről, azaz meglehetősen sok nemzetközi versenyt nyernek azok a gyerekek, akikkel együtt dolgoznak. A gyerekek bolgár, görög, lengyel, orosz, sőt még japán gyermekrajzversenyekről is hoztak már el rangos elismeréseket.
- Ezek a gyerekek tehetségesek, ügyesek és versenyeket nyernek. Ez nem csak rajzolgatás, hanem olyan eszköze a pedagógusnak, amivel, ha él, akkor neki lesz könnyebb a munkája, és a gyerekek fejlesztése által ő maga is boldogabb lesz. Csak boldog pedagógus tud boldog gyereket nevelni - hangsúlyozza az igazgatónő.
Rajz kép a képben: a képen belüli másik képben egy külön történet rajzolódik meg, amivel a gyereknek külön kell foglalkoznia - ez az egyik olyan technika, amitől olyan sokrétű lesz a kép.
A gyerekek munkáit itt tudod megtekinteni - Igazgyöngy alapítvány képgaléria »
Forrás: 24.hu
Képek: Igazgöngy Alapítvány